Tanári útmutató az Interaktív naptár (2019) tanórai felhasználásához
A Zachor Alapítvány gondozásában megjelent Interaktív naptár (2019) számtalan lehetőséget nyújt a benne található források és művészeti alkotások tanórai felhasználáshoz. Ehhez adunk néhány ötletet.
A videóinterjúk fontos oktatási anyagként szolgálnak, nem csak a holokauszt, hanem az egész 20. század történelméről való oktatásban, valamint egyes történelmi helyzetek személyes megélésének, döntési helyzeteknek a megismerésében. A művészet az elmondhatatlan tolmácsa című projekt, amelynek keretében a naptárban található alkotások készültek, a művészetet hívja segítségül a videóinterjúkból származó információk, érzelmek és reflexiók feldolgozásához, összegzéséhez és kifejezéséhez. Ezeknek az alkotásoknak az elemzése, a videóinterjúrészletekkel való kapcsolata egy-egy feladat vagy megbeszélés témájává tehető.
A naptárban az egyes hónapoknál a pályaművek mellett, valamint néhány kiemelt napnál található egy QR-kódot, amelynek segítségével megnézhetőek a pályamű alapjául szolgáló interjúrészletek, valamint további történetek.
A naptárban található művészeti alkotások, valamint interjúrészletek feldolgozásához néhány ötletet szeretnénk adni.
Minden művészeti alkotásnál a korosztálytól függően meg lehet beszélni az alábbi szempontokat:
Milyen hangulata van számodra a képnek? Gyűjts össze 3 kifejezést ezzel kapcsolatban!
Azonosítsd a képen látható szereplőket vagy szimbólumokat!
Adj címet a képnek! Vesd össze a pályaművet készítő diák által adott címmel!
Mit gondolsz, milyen eseményt ábrázol a kép? Miért gondolod ezt?
Olvasd el a kép mellett látható idézetet! Emelj ki kapcsolódási pontokat!
Egy-egy interjúrészlethez 20-45 perces, tanárkollégák által kidolgozott feladatok és óratervek találhatók az IWitness digitális oktatási felületen, mely tananyagok regisztráció után megtekinthetők és letölthetők. A feladatok további ötleteket adhatnak a naptárban található egyéb klipek feldolgozásához:
Mike Terézia interjúrészletét feldolgozó tananyag (Felszabadulás, hazatérés) az IWitness felületen, melynek során a diákok a holokauszt utáni hazatérés témájával foglalkoznak.
https://iwitness.usc.edu/sfi/Activity/Detail.aspx?activityID=2672&retainFilter=true
Bokor Hanna interjúrészletét feldolgozó tananyag (Nemzeti identitás) az IWitness felületen, melynek során a diákok az önmeghatározás, az identitás, ezen belül a nemzeti identitás jelenségét értelmezik.
https://iwitness.usc.edu/sfi/Activity/Detail.aspx?activityID=2668&retainFilter=true
Kármán György interjúrészletét feldolgozó tananyag (Antiszemitizmus) az IWitness felületen, melynek során a diákok az iskolai konfliktusok témájával, valamint az antiszemitizmus megjelenési formáival foglalkoznak:
https://iwitness.usc.edu/sfi/Activity/Detail.aspx?activityID=2669&retainFilter=true
Heller ágnes interjúrészletét feldolgozó tananyag (Elsődleges források/Ellenállás) az IWitness felületen, melynek során a diákok Magyarország német megszállásának következményeit értelmezik:
https://iwitness.usc.edu/sfi/Activity/Detail.aspx?activityID=2173&retainFilter=true
Deák Ervin interjúrészletét feldolgozó tananyag (A bőrönd) az IWitness felületen, melynek során a diákok a veszteség fogalmának értelmezésével, a választásokról és a túléléshez szükséges tényezőkről való gondolkodással fejlesztik önismeretüket és empátiás készségüket, valamint megtanulják értékelni a többszempontúságot:
https://iwitness.usc.edu/sfi/Activity/Detail.aspx?activityID=3346&retainFilter=true
Az Interaktív naptár digitális formában elérhető itt: http://zachor.hu/cikkek/interaktiv-naptar
A naptár nyomtatott példánya a zachor@zachor.hu email címen rendelhető. Támogatói díjat, adományt köszönettel fogadunk.